Rabu, 7 Disember 2016

Sebuah NGO di Israel telah membuat laporan mengenai projek yang akan dilaksanakan di Tepi pantai di kawasan Tel Aviv, dari Herzliya di utara ke Bat Yam di selatan. Kawasan ini akan berubah secara radikal dalam tempoh beberapa tahun akan datang, dan sebahagian besar daripada kawasan lapang yang lain akan hilang dan digantikan dengan pembinaan. Laporan tersebut  dikeluarkan oleh Society for the Protection of Nature menganalisis pelan bangunan di sepanjang pantai di kawasan Tel Aviv. Society for the Protection of Nature telah membuat tinjauan keatas   22 rancangan pembinaan berhampiran pantai. Daripada 22 rancangan pembinaaan hanya 6 mengambarkan dapat memberikan perlindungan kepada pantai.  

Laporan yang dilakukan oleh Society for the Protection of Nature (SPNI) turut menunjukkan kesan positif   daripada rancangan ini, seperti membuka pantai baru kepada orang ramai dan merancang sebuah taman berhadapan pantai di utara Tel Aviv. Society for the Protection of Nature (SPNI) turut mendesak rancangan pembinaan lebih memikirkan kepentingan alam sekitar, mengurangkan pembinaan di sepanjang boardwalk di Herzliya dan tidak membenarkan pembinaan tambahan untuk menara kediaman dan hotel.Kumpulan NGO ini turut menyeru mengisytiharkan kawasan berhampiran laut di luar pantai Jaffa berhampiran kejiranan Givat Aliya sebagai taman negara.. Society for the Protection of Nature (SPNI) risau pelan ini akan menceroboh kawasan pantai tetapi dewan bandar berkata ia sebenarnya akan meningkatkan akses untuk orang ramai ke pantai.’
  pertubuhan NGO di Malta menyeru penguatkuasaan yang lebih tegas dan pengurusan sisa pantai yang lebih  baik supaya pantai di Malta lebih bersih. NGO ini berpendapat larangan aktiviti barbeque di pantai masih tidak masih tidak cukup untuk pastikan pantai bersih. Namun,menyokong larangan aktiviti barbque kerana aktivitii ini menghasilkan banyak sampah di pantai.  Masalah utama di Malta ialah masalah sampah, Walaupun masalah sampah dikaitkan dengan sikap individu, penguatkuasaan undang-undang adalah sangat teruk di malta. Selain  itu larangan pantai dikuasai oleh kumpulan yang besar kerana kumpulan yang besar akan menghasil sampah yang banyak dipantai.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan